Titel (titel niet zichtbaar)
4,4 miljoen contacten
afgehandeld op de huisartsenspoedposten
Verslagjaar: 2022
Bron: Benchmark Huisartsenspoedposten, InEen
HAP(beschrijving)
Dit kerncijfer betreft het aantal declarabele verrichtingen (consulten (telefonisch en fysiek), triagecontacten en visites) in avond-, nacht- en weekenduren (ANW-uren (avond-, nacht- en weekenduren )). InEen verzamelt sinds 2005 de kerncijfers van de huisartsenspoedposten (voorheen huisartsenposten (HAPs)).
Naar type
Skip chart Contacten met huisartsenspoedposten and go to datatable- Consulten: telefonisch of fysiek contact op de Huisartsenpost (HAP) met de huisarts.
- Triagecontacten: het beoordelen van de urgentie en ernst van de zorgvraag van de patiënt door de triagist, onder supervisie van de huisarts, en het informeren/adviseren over de benodigde vervolgzorg (evt. geruststellen); een triageconsult is vaak telefonisch. Telefonische consulten zijn sinds 2021 gedefinieerd als triagecontacten, omdat zij meer omvatten dan enkel telefonie. Denk aan beeldbellen of andere digitale substituten.
Bron
Benchmark Huisartsenspoedposten, InEen
Verslagjaar
2022
Laatste update gegevens
20 februari 2024
Updatefrequentie
Jaarlijks
Meer info
Acute zorg op VZinfo.nl
Benchmark Huisartsenspoedposten op InEen.nl
Naar geslacht
Skip chart Contacten met huisartsenspoedposten and go to datatableBron
Nivel (Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg
) Zorgregistraties Eerste Lijn
Verslagjaar
2022
Laatste update gegevens
20 februari 2024
Updatefrequentie
Jaarlijks
Meer info
Acute zorg op VZinfo.nl
Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn op Nivel.nl
Naar leeftijd
Skip chart Contacten met huisartsenspoedposten and go to datatableBron
Nivel (Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg
) Zorgregistraties Eerste Llijn
Verslagjaar
2022
Laatste update gegevens
20 februari 2024
Updatefrequentie
Jaarlijks
Meer info
Acute zorg op VZinfo.nl
Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn op Nivel.nl
Trend
Trend
Skip chart Trend in contacten met huisartsenspoedposten and go to datatableTelefonische consulten zijn sinds 2021 gedefinieerd als triagecontacten, omdat zij meer omvatten dan enkel telefonie. Denk aan beeldbellen of andere digitale substituten.
Bron
Benchmark Huisartsenspoedposten, InEen
Verslagjaar
2022
Laatste update gegevens
20 februari 2024
Updatefrequentie
Jaarlijks
Meer info
Acute zorg op VZinfo.nl
Benchmark Huisartsenspoedposten op InEen.nl
De gegevens over het aantal afgehandelde contacten met de Huisartsenspoedposten (voorheen huisartsenposten (HAP)) zijn afkomstig uit Benchmark Huisartsenspoedposten van InEen en Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn.
Ga voor meer informatie naar Verantwoording Acute zorg opVZinfo.nl.